The VIZUAL Blogg!

2013-12-04
00:06:48

Diskriminering.
Jag har faktiskt blivit diskriminerad en gång. Jag blev nekad ett sommarjobb på en affär här i Arboga för jag hade "fel" stil. Kvinnan som sa detta till mig hade inte ens pratat med mig mycket innan det utan bestämde drekt att nej, jag "passade inte in". Det var vad hon sa, att jag inte passade in. Medan hon tittade väldigt snett på mig.
Visst, jag hade blått hår då och jag har en piercing, men piercingen kan jag ta ut och håret är lätt att färga.
 
Jag kontaktade diskrimineringsombudsmannen men fick höra att det fanns inget de kunde göra.
 
Varför har vi ens en diskrimineringsombudsman om man ändå kan bli diskriminerad?
 
Hade jag sagt att jag inte fått jobbet av samma anledning men burit slöja skulle det ta hus i helvete, det är jag säker på.
 
Så varför är det okej att diskriminera oss som har en speciell stil, men inte de som har annan religion, sexuell läggning eller kön? Varför?
 
Jobbar inte vi med att alla ska ha samma rätt? Eller gäller de bara människor som har en annan religion, är kvinnor och/eller tillhör HBTQ-samhället?
 
Jag har den stilen jag har för att det är med den stilen jag trivs bäst. Måste jag verkligen låtsas vara någon annan för att kunna få jobb? Måste jag känna ett extremt obehag varje dag för att få rätt till jobb?
 
Det känns inte rätt att jag, som visst kanske har lte speciell stil, blir nekad jobb för den enkla anledningen att jag är mig själv.
Det som gör mig mest förbannad är att det är okej att diskriminera andra på grund av stil!
 
Har hört av mig till DO nu och frågat varför. Hör av mig igen när jag fått svar.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: