The VIZUAL Blogg!

2013-11-30
23:24:13

Heterorädsla. (aka Jag är tydligen homofob.)
Okej, jag är inte den som trycker min sexuella läggning i ansiktet på andra, men här känns det som att jag måste skriva ut det. Jag är pansexuell, eller omnisexuell som det också kallas. Det betyder att utöver att jag dras till både kllar och tjejer (som bisexuella gör), så dras jag även till transgender samt asexuella och de som inte tycker sig tillhöra nåt kön.
För att göra det enkelt; det är personligheten jag faller för, inte könsidentifieringen.
 
Varför jag drar upp detta är för att jag vill prata om det jag döpt till 'Heterorädslan' som går igenom landet. Jag vet inte hur många gånger jag blivt kallad homofob, men jag kan räkna upp några gånger;
 
1. Jag var i ett förhållande med en FtM transgender, som jag då såg som kille. Jag, en kompis och några människor jag inte kände började snacka om förhållanden. Jag säger att jag tycker jag trivs bäst när jag är tillsammans med killar, varav någon i gruppen frågar "Vadå, är du homofob eller?".
 
2. Detta var under tiden då jag hade en pojkvän som var född kille. Jag är ute och går för mig själv, och en tjej kommer fram och börjar flörta med mig. Alltså verkligen blatant flörta. Typ i stil med "Tjena snygging. Vad gör du ikväll? Ska vi hem till mig och festa?". Jag avböjer hennes förslag, och artigt ber henne sluta då jag har pojkvän. Då kallar hon mig en jävla homofob och går iväg.
 
3. Jag har ibland väldigt svårt med när människor jag inte litar på eller ens känner rör vid mig. Ju sämre jag mår psykiskt, desto värre är det. Jag satt för mig själv när en helt random tjej kommer upp bakom mig och lägger händerna på mina axlar. Jag hoppar till och försöker komma ur hennes grepp då detta är extremt obehaglgt för mig. Hon frågar vad det är och jag förklarar att jag inte gillar när okända människor rör vid mig. Här hade jag räknat med att få någon förolämpning med anknytning till autism kastad åt mitt håll, men det hon säger är "Ni homofober är så jävla äckliga!", knuffar till mig och sen går iväg.
 
Alla tre av dessa gångerna (samt de otaligt andra gånger som jag blivit kallad homofob) har det varit för mig okända människor, och jag har haft olika typer av förhållanden och relations status under tiden (en gång var jag till och med ihop med en tjej när jag blev kallad det). 
 
Och nu vill jag veta varför det verkar vara så fel att vara heterosexuell i dagens samhälle. Jag vet inte hur många gånger jag har hört "Asså, jag är straight/hetero men jag har en syster/mamma/kusin/kompis/hund som är homo/gay/bi/trans." när läggningar kommit på tal. Varför kan inte alla heterosexuella bara säga "Jag är heterosexuell." och låta det vara så? Varför har ordet homofob blivit ett skällsord, nåt man kallar de som inte dejtar folk av samma kön just då?
 
Varför är det en skam att vara heterosexuell i dagens samhälle?
 
Jag kan lova er en sak, hade jag vara heterosexuell skulle jag vara lika jävla stolt över det som jag är över att vara pansexuell/omnisexuell.
Jag säger inte "Jag är pansexuell, men asså min mamma är heterosexuell." så varför ska heterosexuella behöva göra det i rädsla för att bli stämplad som homofob?
 
Ord som bög och lebb används ju ofta som skällsord, vilket jag vet att många tycker är synd för att det betyder att homosexuella tjejer och killar blir diskriminerade.
Varför tar ingen upp att heterosexuella också kan bli diskriminerade på grund av sin läggning? Varför bryr sig ingen om att ordet homofob nått upp till sama nivå och användingsområde som bög och lebb?
 
När ska världen inse att heterosexuella är lika jävla bra att ha i världen som homosexuella, bisexuella, pan-/omnisexuella och transgender?
 
Vad skulle vi göra om alla var tillsammans med någon av samma kön? Hur skulle mänskligheten överleva då? Vsst, det finns möjligheter, men hur lätt skulle det vara egentligen?
 
Jag tycker att precis som vi hyllar HBTQ-samhället ska vi hylla heterosexuella.
 
 
Kalla mig homofob om ni vill efter detta inlägg, skicka långa hatmail, gör vad ni vill. Jag vet vem jag är, jag är stolt över den jag är och jag står för mina åsikter.
 
 
Ett samhälle kan aldrig bli jämnlikt om inte båda sidor blir behandlade på likvärdigt sätt. Det gäller alla inriktningar i ett samhälle.

Kommentar:

Jag tycker om hur du skriver för det känns konkret och utan en massa "extra ord", samt ett ganska hett ämne. Även om jag själv känner att det här är ett ämne som jag inte riktigt kan ta mig an att analysera djupt i. Jag känner inget behov av att lägg vikt i det, med andra ord. För mig är det självfallet hur människor förälskar sig och varje människa har rätt till en kärlek oavsett kultur, ålder, kön, utseende, etc och vem den individen faller i kärlek med spelar ingen roll. Det borde alla människor som överhuvudtaget varit eller är förälskade förstå.

Svar: Jag skriver stort sett vad jag tycker och känner, och det är väldigt sällan det blir mycket "extra ord" så att säga. Visst, skriver jag om någonting som jag gjort under dagen eller så kan det bli det, men när jag skriver saker som detta försöker jag hålla mig ifrån att använda allt för många extra ord, då det, för mig, inte känns speciellt professionellt. Jag vill gärna vara den som skriver sakligt, och inte använder 'typ', 'lixom/liksom' och andra liknande ord i var och varannan mening när det är ett ämne som jag vill skapa debatt om.Jag, som är pansexuell som jag skrev, bryr mig heller inte speciellt mycket om vem folk blir kära i. Däremot är jag sjukt irriterad på att folk som är HBTQ förväntar sig att bli behandlade som kungligheter (vilket tyvärr vissa gör) för annars skriker dem diskriminering, men heterosexuella måste känna sig rädda för att bli utpekade som homofober för att de själva inte blir kära i samma kön.
KaiPon

2013-12-01 @ 17:38:49
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: